Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αφορά τα παιδιά και τους εφήβους που παρουσιάζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες .
Η ειδική Αγωγή όπως και η γενική εκπαίδευση, είναι υποχρεωτική και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δημόσιας εκπαίδευσης.
Στην ειδική αγωγή απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους με ή χωρίς αναπηρία που έχουν διαγνωσθεί με :
Μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία
Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής υπερικηνιτικοτητας ΔΕΠ-Υ
Διάχυτων εκπαιδευτικών αναγκών
Συνδρόμου άσπεργκερ
Αυτισμός και διαταραχών του φάσματος του αυτισμού
Ατόμων με προβλήματα όρασης και ακοής
Γενετικά σύνδρομα όπως το Συνδρόμου Down
Στόχοι της Ειδικής Αγωγής είναι :
Η ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων του παιδιού (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση και προσοχή)
Η συστηματική αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών (δυσλεξίας, δυσγραφίας, δυσορθογραφίας)
Η υποστήριξη του σχολικού προγράμματος όταν άλλα προβλήματα μάθησης υπεισέρχονται.
Ειδικός παιδαγωγός είναι εκπαιδευτικός μετεκπαιδευμένος στην ειδική αγωγή .
Ο Ειδικός παιδαγωγός βοήθα το παιδί να βελτίωση το μαθησιακό του επίπεδο .
Οι βασικοί στόχοι του ειδικού παιδαγωγού που τίθενται στα πλαίσια της ειδικής αγωγής και αφορούν στη βελτίωση των εξής
- Δεξιοτήτων ανάγνωση κατανόηση ή και απομνημόνευση κειμένου
- Γραφής και σύνταξη κειμένου
- Μαθηματικά- μαθηματική σκέψη
- Συγκέντρωση της προσοχήςΥπερικινητικοτητα ΔΕΠ-Υ
- Διάσπαση προσοχής
- Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία
- Αυτοεξυπηρέτηση φροντίδα εαυτού
- Κοινωνικές δεξιότητες
Ο ειδικός παιδαγωγός βοήθα το παιδί :
Κάνει αρχική αξιολόγηση του παιδιού με σταθμισμένα τεστ που εξετάζουν όλους τους μαθησιακούς τομείς.
Μετά την αξιολόγηση ειδικής αγωγής , καθορίζει το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης ειδικής αγωγής προκειμένου να ενισχυθούν οι αδυναμίες του παιδιού.
Αναφορές και βιβλιογραφία
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων:· Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής (1986). Λεξιλόγιο ορολογίας ειδικής αγωγής (υποθησαυρός ειδικής αγωγής του Ευρωπαικού συστήματος τεκμηρίωσης και πληροφόρησης για την εκπαίδευση, του συμβουλίου της Ευρώπης). Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων:· Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής. Ισχύουσα νομοθεσία για την αξιολόγηση μαθητών με ειδικές ανάγκες κατά τις διάφορες εξετάσεις. Αθήνα: ΟΕΔ
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων -· Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2000) Συναισθηματική Οργάνωση. Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας Αθήνα: ΟΕΔΒ