Προμαθηματικές ή πρωτο-μαθηματικές δεξιότητες στο νηπιαγωγείο εισαγάγουν το παιδί στην μαθηματική σκέψη. Με τον όρο προμαθηματικές δεξιότητες εννοούμε έννοιες που τα παιδιά αρχίζουν διαδοχικά και καθώς κατακτούν τα αναπτυξιακά στάδια.
Στην ηλικία των 24 μηνών αρχίζουν και κατανοούν τους αριθμούς και την μονάδα στους 36 μήνες μπορούν και μετρούν.
Η διδασκαλία μαθηματικών εννοιών στο νηπιαγωγείο αντιμετωπίζεται συχνά ως μια προεργασία .
Με βάση την οποία θα μπορέσει το παιδί, αργότερα, να αντιμετωπίσει τις «πραγματικές» μαθηματικές έννοιες και να είναι σχολικά έτοιμο.
Για το λόγο αυτό συνηθίζεται να ονομάζονται προ-μαθηματικές έννοιες.
Μπορούμε να πούμε ότι τα μαθηματικά της πρώτης σχολικής ηλικίας είναι. εισαγωγικές μαθηματικές έννοιες.
Το πρώτο-μαθηματικό στάδιο, σύμφωνα με τον κ. Στέλιο Μαντούδη, Αναπτυξιακό Εργοθεραπευτή, τις οποίες για το λόγο αυτό ονομάζουμε πρωτομαθηματικές έννοιες.
Προμαθηματικές ή πρωτο-μαθηματικές δεξιότητες στην προσχολική αγωγή
Στον όρο «πρωτομαθηματικές» συμπεριλαμβάνεται ένα σημαντικό πλήθος εννοιών οι οποίες ξεπερνούν κατά πολύ τους αριθμούς, τις πράξεις και τα σχήματα και οι οποίες βοηθούν το παιδί να ολοκληρώσει την ανάπτυξή του μέσα από ένα πλούτο μαθηματικών εμπειριών και βιωμάτων.
Για να μπορέσει το νήπιο στο νηπιαγωγείο να κατανοήσει τα μαθηματικά πρέπει να μπορεί να κάνει αντιστοίχηση ταξινόμηση, σειροθέτηση , αρίθμηση ,μέτρηση
Τι πρέπει να γνωρίζω για την αντιστοίχηση είναι η ικανότητα του νήπιου να αντιστοιχεί μια έννοια με κάτι άλλο π.χ. το πιρούνι με το φαγητό .
Τι πρέπει να γνωρίζω για την αρίθμηση είναι η ικανότητα του νήπιου να αντιλαμβάνεται τους αριθμούς και την μονάδα.
Τι πρέπει να γνωρίζω για την μέτρηση είναι η ικανότητα του νήπιου να αντιλαμβάνεται τους αλληλουχία των αριθμών και κάνει καταμέτρηση αντικειμένων .
Τι πρέπει να γνωρίζω για την ταξινόμηση είναι η ικανότητα να κατατάσσονται σε κάποια διάταξη (σειρά) τα διάφορα αντικείμενα ανάλογα με τις ιδιότητες τους ποιοτικά και ποσοτικά .Οι κατηγορίες ταξινόμησης που προκύπτουν είναι οι εξής:
Τα νήπια διακρίνουν τα στοιχεία ενός συνόλου , που έχουν ίδιο ένα και μόνο χαρακτηριστικό γνώρισμα πχ διακρίνουν και ταξινομούν όλα τα κόκκινα
Τα νήπια διακρίνουν τα στοιχεία ενός συνόλου που διαφέρουν σε δυο χαρακτηριστικά γνωρίσματα πχ διακρίνουν και ταξινομούν όλα τα κόκκινα μικρά
Τα παιδιά διακρίνουν τα στοιχεία ενός συνόλου που διαφέρουν σε περισσότερα από δυο χαρακτηριστικά γνωρίσματα
Τι πρέπει να γνωρίζω για την σειροθέτηση .Είναι η ικανότητα να κατατάσσονται σε μια σειρά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αντικειμένων, π.χ. σειροθέτηση μεγεθών, χρωμάτων κλπ.
Τι πρέπει να γνωρίζω για την γενίκευση Είναι η ικανότητα του νήπιου να βρίσκει όμοια χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αντικειμένων από ένα σύνολο αντικειμένων πχ όλα τα ζώα του δασούς όλα τα ζώα της φάρμας κλπ.
Προμαθηματικές δεξιότητες η συμβουλή του Ειδικού
Μπορούμε να πούμε ότι κάνουμε μαθηματικά στο νηπιαγωγείο .
Για να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει έννοιες και διαδικασίες, οι οποίες αντικειμενικοποιούν την εμπειρία του.
Του επιτρέπουν να γνωρίσει, να ερμηνεύσει, να κατανοήσει και να ελέγξει με αποτελεσματικό τρόπο τον κόσμο που το περιβάλλει.
Με αυτό τον τρόπο ανακαλύπτει τον κόσμο των μαθηματικών.
Προμαθηματικές ή πρωτο-μαθηματικές δεξιότητες στην προσχολική αγωγή αποτελούν βασική γνώση .
Που σχετίζονται με την μελλοντική σχολική ετοιμότητα του παιδιού