Τι είναι κινητικός συντονισμός
Με το όρο κινητικός συντονισμός εννοούμε την συνεργασία διαφορετικών μερών του σώματος ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό κινητικό αποτέλεσμα, χωρίς απώλειες χρόνου και ενέργειας και αποφεύγοντας τις συγχύσεις .
Για να μπορέσει να κινηθεί ένα παιδί επιδέξια και συντονισμένα χρειάζονται και επιμέρους γνωστικές αντιληπτικές και κιναισθητικές ικανότητες.
Η κινητική αδεξιότητα ή διαταραχή του κινητικού συντονισμού είναι η έλλειψη καθορισμού και συντονισμού των βασικών κινητικών ικανοτήτων και ενεργειών ώστε να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο κινητικό αποτέλεσμα .
Τα παιδιά με κινητική αδεξιότητα εντοπίζονται συνήθως στα νήπια που δεν μπορούν να εκτελέσουν απλές κινητικές ικανότητες με ακρίβεια παρόλο που δεν παρουσιάζουν κάποια εμφανή νευρολογικά ελλείμματα ή άλλη παθολογική κινητική ή αισθητηριακή διαταραχή.
Ποτέ λέμε ότι ένα παιδί έχει διαταραχή στον κινητικό συντονισμό
Τα παιδιά με διαταραχή στον κινητικό συντονισμό εντοπίζονται γιατί συνήθως δεν έχουν κατακτήσει όλα τα αναπτυξιακά ορόσημα στην αναμενομένη ηλικία ή με μια μικρή παράκληση 2-3 μηνών η όποια δεν αξιολογείται σαν παθολογική.
Επίσης, διαπιστώνουμε από το ιστορικό τους ότι δεχτήκαν όλες τις περιβαλλοντικές ευκαιρίες και φροντίδα τόσο από το κοινωνικό όσο και από το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Τα παιδιά με διαταραχή του κινητικού συντονισμού αδυνατούν να τελειοποιήσουν την ποιότητα της ακρίβειας των κινητικών τους ικανοτήτων. Ενώ έχουν κατακτήσει όλα βασικά κινητικά πρότυπα, όπως είναι το βάδισμα, το τρέξιμο, το άλμα κ.α.
- Όταν εκτελούν αυτές τις ικανότητες βλέπεις ότι δεν είναι επιδέξια και αποτελεσματικά σε αυτό που επιδιώκουν να κάνουν.
- Έτσι σε έναν αγώνα τρεξίματος κουράζονται εύκολα γιατί είναι πιο αργά σε ομαδικά παιχνίδια
- είναι αναποτελεσματικά όταν τους φεύγει η μπάλα από τα χέρια
- πέφτουν και σκοντάφτουν πάνω σε άλλα παιδιά.
Στο σπίτι συνήθως είναι άτσαλα
- συχνά μπορεί να κάνουν ζημιές όπου οι γονείς τις αποδίδουν σε απροσεξία
- μπορεί να είναι αδιαφορία και τα μαλώνουν ενώ στην πραγματικότητα έχει να κάνει με την έλλειψη του συντονισμού
- τα παιδιά να υστερούν και να μένουν πίσω στην προσωπική τους φροντίδα, δυσκολεύονται να ντυθούν, να δέσουν τα κορδόνια κλπ.
Στον παιδικό σταθμό και στο νήπιο
- δυσκολεύονται να κάνουν σωστά κατασκευές
- να χειριστούν σωστά το ψαλίδι και άλλα εξαρτήματα όπως το συρραπτικό κ.α. ώστε
- να κάνουν χειροτεχνίες, να ζωγραφίσουν
- συνήθως χάνουν σε όλα τα ομαδικά κινητικά παιχνίδια και δραστηριότητες.
Στο δημοτικό δυσκολεύονται στην εκμάθηση αθλημάτων και δεν γίνονται δεκτοί από τις ομάδες των συνομήλικων τους σαν συμπαίκτες γιατί τους θεωρούν αρχάριους παίκτες.