Αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού ΑΔΚΣ στο προνήπιο και στο νήπιο 3-6 ετών
Σήμερα συναντάμε όλο και περισσότερα παιδιά με κινητική αδεξιότητα που απαιτούνται στις δραστηριότητες του νηπιαγωγείου.
Τα οποία χωρίς να έχουν γνωστά παθολογικά αίτια, αποτυγχάνουν να αποκτήσουν ή να βελτιώσουν βασικές κινητικές δεξιότητες
Η κατάσταση αυτή εξελίσσεται και στο δημοτικό σχολείο το οποίο οδηγεί τα παιδιά στην αποφυγή των αθλητικών δραστηριοτήτων καθώς και άλλων καθημερινών κινητικών δραστηριοτήτων. Τα ήδη υπάρχοντα κινητικά προβλήματα γίνονται ακόμη πιο σοβαρά και εμφανή.
Τα κινητικά προβλήματα δημιουργούν άλλα προβλήματα στο παιδί, όπως προβλήματα επικοινωνίας και συνεργασίας .
Τα παιδιά με κινητική επιδεξιότητα έχουν καλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση σε σχέση με τα κινητικά αδέξια παιδιά .
Αντίθετα τα παιδιά με φτωχή κινητική ικανότητα οδηγεί
- σε κοινωνικά προβλήματα τα οδηγεί στον εξοστρακισμό από τα παιχνίδια και την συνομήλικη ομάδα.
Ένα από τα χαρακτηριστικά της κίνησης είναι η επιδεξιότητα, ο βαθμός δηλαδή, ικανότητας με τον οποίο το παιδί εκτελεί μια κίνηση ή μια κινητική δραστηριότητα, όπως πρέπει σωστά να την εκτελεί, χωρίς δηλαδή απώλεια σε κίνηση και σε χρόνο.
Το αντίθετο είναι η κινητική αδεξιότητα η οποία έχει εδώ και δεκαετίες μελετηθεί και αναγνωριστεί από πολλούς επιστήμονες (Wall, 1982). Είναι μια ξεχωριστή κινητική δυσλειτουργία, η οποία σύμφωνα με τον το κύριο γνώρισμα της κατάστασης της είναι σοβαρή αδεξιότητα σε τόσο μεγάλο βαθμό.
Η αδεξιότητα στην κίνηση δημιουργεί προβλήματα στην εκτέλεση πολλών κινήσεων, απαραίτητων για την λειτουργικότητα στην καθημερινή ζωή ενός παιδιού.
Κινητική αδεξιότητα αντιμετωπίζεται πολύ με καλά αποτελέσματα με εργοθεραπεια.
Πολλά από τα παιδιά που παρουσιάζουν κινητική αδεξιότητα εντάσσονται σε κάποιο θεραπευτικό πρόγραμμα εργοθεραπείας
Τα σημεία που αξιολογεί ο Θεραπευτής είναι:
Αδρή κινητικότητα συγχρονισμό άνω κάτω ακρών
Οπτικο-κινητικός συντονισμός
Οπτική αντίληψη
Λεπτή κίνηση επιδεξιότητα ακρίβεια μικρών κινήσεων
Στάση του σώματος Εικόνα σώματος / εαυτού
Ισορροπία στατική δυναμική
Χειρισμός αντικειμένων εργαλείων ψαλίδι μολυβί
Αμφίπλευρος συντονισμός
Χωρική αντίληψη – προσανατολισμός 0ργάνωση στον χώρο και στον χρόνο
Συγκέντρωση προσοχής διατήρηση προσοχής
Kοινωνικές δεξιότητες κοινωνικοποίηση
Η θεραπευτική παράβαση γίνεται ατομικά σε κάθε παιδί ώστε να βελτιώνονται οι εξατομικευμένες του ανάγκες.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Polatajko, HJ, Fox, M., & Missiuna, C. (1995). Μια διεθνής συναίνεση για τα παιδιά με διαταραχή αναπτυξιακού συντονισμού. Canadian Journal of Occupational Therapy, 62, 3-6.
Sugden, DA, Chambers, Μ., & Utley, A. (2006). Δήλωση συναίνεσης του Λιντς 2006.
Walton, JN, Ellis E, Court SDM. Αδέξια παιδιά: αναπτυξιακή απραξία και ύπνωση. Εγκεφάλου 1962; 85 : 603-12 [ PubMed ] [ Μελετητής Google ]
Brenner MW, Gillman S. Visuo-κινητική ικανότητα σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Dev Med Child Neurol 1966; 8 : 686-703 [ PubMed ] [ Μελετητής Google ]
Illingworth RS. Το αδέξιο παιδί. Clin Pediatr 1968; 79 : 539-43 [ PubMed ] [ Μελετητής Google ]
Αμερικανική Ψυχιατρική Ένωση. Εγχειρίδιο Διαγνωστικών και Στατιστικών DSM-5 Ψυχικών Διαταραχών. Washington DC: APA, 2018