Στάδια εξέλιξης στην ανάγνωση .Στις κοινωνίες που ζούμε η ανάγνωση και η γραφή κατέχουν σημαντική θέση για την επικοινωνία μας με τους άλλους ανθρώπους. Το παιδί κατανοεί το μηχανισμό της ανάγνωσης.
Τα στάδια εκμάθησης της ανάγνωσης είναι τα εξής:
- Πρώιμο στάδιο 6 -24 μηνών: Το παιδί μαθαίνει το σκοπό των βιβλίων
- Στάδιο αυτοαντίληψης 2 – 5 ετών: Το παιδί βλέπει τον εαυτό του ως αναγνώστη και αρχίζει να ασχολείται με δραστηριότητες που μοιάζουν με ανάγνωση
- Στάδιο γεφυρώματος με τον αναγνώστη 5 – 6 ετών: Το παιδί είναι σε θέση να ξεχωρίσει οικείες λέξεις και προσέχει προσωπικά σημαντικές λέξεις. Αρχίζει να αναγνωρίζει την αλφάβητο και να κατακτά στην αναγνωστική, σχολική ετοιμότητα
- Στάδιο απογείωσης του αναγνώστη 7 – 9 ετών: Η ανάγνωση συναρπάζει το παιδί, που πλέον χρησιμοποιεί συγχρόνως τα τρία βασικά συστήματα της γλώσσας φωνολογικό, σημασιολογικό και συντακτικό
- Στάδιο ανεξάρτητου αναγνώστη 9 ετών και πάνω: Το παιδί είναι ικανό να διαβάζει ανεξάρτητα μη οικεία βιβλία
Στάδια εξέλιξης στην ανάγνωση σύμφωνα με την αναπτυξιακή ηλικία η γνώμη του ειδικού
Το γενικότερο πλαίσιο του Γραμματισμού στο νηπιαγωγείο εμπεριέχει την πρώτη ανάγνωση και γραφή.
Ο όρος «Πρώτη ανάγνωση και συλλαβισμός » υποδεικνύει το πρώτο αναγνωστικό στάδιο
όπου ο μαθητής μαθαίνει το βασικό μηχανισμό της ανάγνωσης, δηλαδή, μαθαίνει να
συλλαβίζει και διαβάζει στοιχειωδώς. Συγκεκριμένα, η συστηματική διδασκαλία της
αποκωδικοποίησης των γραφημάτων, ώστε οι μαθητές να μάθουν να αποκωδικοποιούν
γραφήματα και τελικά να αναπτύξουν την ικανότητα και δεξιότητα του συλλαβισμού αρχικά και της ανάγνωσης στην συνεχεία .
Διδασκαλία της Πρώτης Ανάγνωσης συλλαβισμού
Σύμφωνα με το γλωσσικό μοντέλο στην έναρξη της διαδικασίας εκμάθησης της
ανάγνωσης τα παιδιά μαθαίνουν να απομνημονεύουν συνδέσεις ανάμεσα σε ένα οπτικό
ερέθισμα που δεν αναλύεται και σε μία προφορική απάντηση που έχει αναλυθεί και οι
στρατηγικές για αυτό είναι η απομνημόνευση και το γλωσσικό μάντεμα .
Η Πρώτη Ανάγνωση ξεκινάει με την είσοδο του παιδιού στην Α’ τάξη του δημοτικού
Σχολείου και ολοκληρώνεται μετά από 6 ή 9 μήνες μετά το τέλος της τάξης .
Ωστόσο, το προ-αναγνωστικό στάδιο προετοιμασίας αρχίζει από το προνήπιο και το νήπιο.
Θεωρείται απαραίτητο για τη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης .
Η σωστή κατάκτηση του συλλαβισμού και της προανάγνωσης αποτελεί σημαντικό δείκτη σχολικής ετοιμότητα .
Παιδιά που δυσκολεύονται να συνδυάσουν τους ήχους με τα γράμματα (φωνολογική ενημερότητα ) στον νηπιαγωγείο.
Συχνά παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες στο δημοτικό σχολείο .