Μοντέλα αξιολόγησης λογοθεραπείας Δυσπραξίας λόγου
Μοντέλα αξιολόγησης λογοθεραπείας Δυσπραξίας λόγουΤι σημαίνει παιδική δυσπραξία λόγου .Πως γίνεται η εκτίμηση του ρυθμού, τόνου και επιτονισμού της ομιλίας σε παιδιά με δυσπραξία
Η εκτίμηση του λογού σε παιδί με υποψία αναπτυξιακής Δυσπραξίας λόγου περιλαμβάνει (ASHA, 2007):
- Την ακρόαση του παιδιού, ώστε να ελεγχθεί ότι είναι σε θέση να τονίσει κατάλληλα τις συλλαβές μέσα στις λέξεις και τις λέξεις μέσα σε φράσεις.
- Τον καθορισμό της ικανότητας του παιδιού να χρησιμοποιήσει τονισμό και παύσεις, ώστε να σηματοδοτήσει, διαφορετικούς τύπους προτάσεων (π.χ. ερωτήσεις, δηλώσεις) και διαφορετικές προτάσεις (π.χ. παύση μεταξύ των προτάσεων, όχι στη μέση τους).
- Σε παιδιά με δυσπραξία λόγου, συχνά παρατηρούνται (Velleman, 2003· McNeil, 2009):
- Ηλικιακά ακατάλληλα μοτίβα τονισμού σε λέξεις, φράσεις και προτάσεις.
- Απουσία τονισμού ή μονοτονία στην παραγωγή πολυσύλλαβων λέξεων.
- Ηλικιακά ακατάλληλα ακουστικά ή τονικά (μονότονα) μοτίβα.
- Ακατάλληλη ή ασυνεπής υπερκινικότητα ή υπορινικότητα.
Έλεγχος ομιλίας σε δοκιμασίες αυτόματου λόγου
Αξιολογείται η ικανότητα του παιδιού σε μια πολύ καλά μαθημένη και αυτόματη λεκτική δραστηριότητα όπως: μέτρημα και ημέρες της εβδομάδας.
Οι επιδόσεις των παιδιών με υποψία παιδικής δυσπραξίας λόγου σε αυτές τις δοκιμασίες είναι συγκριτικά καλύτερες απ’ ότι στις δοκιμασίες επανάληψης λέξεων, φράσεων και προτάσεων (Καμπανάρου, 2007).
Επανάληψη λέξεων και φράσεων με αυξανόμενο μήκος
Αξιολογείται η ικανότητα επανάληψης του παιδιού μετά από μίμηση προτύπου που παρέχεται από το λογοθεραπευτή, σε λέξεις και φράσεις που αυξάνονται σε μήκος όπως: λα-λάμπα-λαμπάδα, το-τόξο-τοξότης, με-μέλι-μελισσα, κάτσε κάτω, σε ευχαριστώ, άνοιξε την πόρτα, θα φύγω από το σπίτι.
Είναι μία από τις ενδεικτικότερες δοκιμασίες αξιολόγησης για την παιδική δυσπραξία λόγου,
καθώς η ικανότητα επανάληψης αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της παιδικής δυσπραξίας λογού CAS (Καμπανάρου, 2007).