Για να μπορέσει το παιδί να κατανοήσει τα μαθηματικά νηπιαγωγείο τι είναι η ταξινόμηση χρειάζεται να αποκτήσει σταδιακά την μαθηματική σκέψη . Οι μαθηματικές έννοιες για να κατανοηθούν πλήρως πρέπει να χωριστούν στις παρακάτω κατηγορίες:
Ταξινόμηση: είναι η ικανότητα να κατατάσσονται σε κάποια διάταξη (σειρά) τα διάφορα αντικείμενα ανάλογα με τις ιδιότητες τους ποιοτικά και ποσοτικά
Οι κατηγορίες ταξινόμησης που προκύπτουν είναι οι εξής:
Τα παιδιά διακρίνουν τα στοιχεία ενός συνόλου , που έχουν ίδιο ένα και μόνο χαρακτηριστικό γνώρισμα πχ διακρίνουν και ταξινομούν όλα τα κόκκινα
Τα παιδιά διακρίνουν τα στοιχεία ενός συνόλου που διαφέρουν σε δυο χαρακτηριστικά γνωρίσματα πχ διακρίνουν και ταξινομούν όλα τα κόκκινα μικρά
Τα παιδιά διακρίνουν τα στοιχεία ενός συνόλου που διαφέρουν σε περισσότερα από δυο χαρακτηριστικά γνωρίσματα
Σειροθέτηση: είναι η ικανότητα να κατατάσσονται σε μια σειρά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αντικειμένων, π.χ. σειροθέτηση μεγεθών, χρωμάτων κλπ.
Γενίκευση: είναι η ικανότητα να βρίσκονται όμοια χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αντικειμένων από ένα σύνολο αντικειμένων πχ όλα τα ζώα του δασούς όλα τα ζώα της φάρμας κλπ.
Μαθηματικά νηπιαγωγείο τι είναι η ταξινόμηση τρόποι εξάσκησης στο νήπιο
Στα παιδιά δίνονται ευκαιρίες
Να παρατηρούν
Να περιγράφουν να συγκρίνουν.
Να ταξινομούν με βάση ορισμένα γνωρίσματα που είναι κοινά σε αντικείμενα και καταστάσεις (π.χ. χρώμα, σχήμα, μέγεθος κ.ά) για κάποιο σκοπό.
Π.χ. τακτοποιούν τη γωνιά της ζωγραφικής και ξεχωρίζουν τα χρώματα , δουλεύουν και σειροθετούν με το οικοδομικό υλικό , μοιράζοντας ρόλους κ.ά .
Να εισάγονται σταδιακά στην έννοια των σχέσεων.
Τα παιδιά παροτρύνονται με αντικείμενα και σύμβολα να απεικονίζουν σχέσεις σε πίνακες καταγραφής
Π.χ. απεικονίζουν το πλήθος των αγοριών και των κοριτσιών στην τάξη με καρτέλες που τοποθετούν στην κατάλληλη στήλη, δημιουργούν ένα πίνακα με τα βιβλία που έχει δανειστεί κάθε παιδί ή τον πίνακα γενεθλίων με τους μήνες και τις ημερομηνίες γέννησης των παιδιών κ.ά
Ενθαρρύνονται να κάνουν ερωτήσεις του τύπου
» Τι θα συμβεί αν «, «Γιατί » (π.χ. γιατί δεν έφτασαν τα κουτάλια για όλα τα παιδιά κ.ά.)
Να αξιοποιούν ιδέες για να βρίσκουν λύσεις σε καθημερινά απλά προβλήματα που προκύπτουν
Π.χ. αποφασίζουν να βάλουν τα μικρότερα κουτιά μέσα στα μεγαλύτερα διαδοχικά έτσι ώστε να μην περισσέψει κανένα κ.ά..
Να επιλέγουν υλικά για να επιλύσουν κάποιο πρόβλημα (π.χ. χρησιμοποιούν κάρτες στις συναλλαγές τους αντί χρήματα).
Η συμβουλή του Ειδικού
Η έννοια της ταξινόμησης αρχίζει να διδάσκεται στα παιδιά από την ηλικία των 2 χρονών.
Υπάρχουν πολλά βιβλία και επιτραπέζια παιχνίδια που μπορούν να βοηθήσουν το το παιδί να κατανοήσει την έννοια της ταξινόμησης μέσα από το παιχνίδι.
Η μαθηματική αντίληψη σε ένα παιδί αποτελεί βασική δεξιότητα της σχολικής ετοιμότητας.