Ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές επιπτώσεις στο σχολείο και στην μάθηση είναι αρκετές.
Αρχικά να αναφέρουμε ότι επικρατούσε η αντίληψη ότι οι μαθησιακές διαταραχές ήταν αποτέλεσμα κάποιας αντιληπτικής διαταραχής.
Στην συνέχεια στην δεκαετία του 80’-90’ επικρατούσε η άποψη ότι οι μαθησιακές διαταραχές είναι συνέχεια κάποιας διαταραχής στον λόγο.
Σήμερα όμως πολυάριθμες μελέτες συνδέουν τις Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές του λόγου και της ομιλίας
ως σπουδαίο παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση Μαθησιακών Διαταραχών (Αναγνωστόπουλος 2019 )..
Ένας ορισμός των μαθησιακών δυσκολιών υποστηρίζει ότι:
«Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν κάποια διαταραχή σε μία ή περισσότερες από τις βασικές διαδικασίες του γραπτού ή προφορικού λόγου».
Επίσης αναφέρουν ότι οι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται στην προσχολική ηλικία με τη μορφή διαταραχών λόγου και διατηρούνται με διάφορες παραλλαγές στα σχολικά χρόνια.
Παρακάτω αναφέρουμε ορισμένους ερευνητές που συνδέουν τις μαθησιακές δυσκολίες με την ειδική αναπτυξιακή διαταραχή
- Οι Stromingerκαι Bashir(1997) διαπίστωσαν ότι οι εξελικτικές διαταραχές του λόγου σε παιδιά 5 χρονών μετεξελίσσονται σε προβλήματα ανάγνωσης, γραφής και ορθογραφίας
- Επίσης οι Bryantκαι Goswami(1990) υποστήριξαν ότι η ικανότητα αναγνώρισης ομοιοκαταληξιών και παρηχήσεων που έχουν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας αποτελεί ισχυρό προγνωστικό δείκτη αναγνωστικής ικανότητα
- Οι Hallκαι Tomblin(1978) διαπίστωσαν ότι τα παιδιά με προβλήματα λόγου, προσληπτικού τύπου, στην προσχολική ηλικία, παρουσίαζαν αργότερα στο σχολείο, προβλήματα ή χαμηλή επίδοση σε όλα τα μαθήματα ενώ τα παιδιά με προβλήματα εκφραστικού τύπου παρουσία αν προβλήματα στην εκμάθηση της πρώτης ανάγνωσης.
- Ο Barkley(1981) διαπίστωσε ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είχαν, κατά 60%, στην προσχολική ηλικία, διαταραχές γλωσσικών ικανοτήτων.
- Ο Vellutino(1987) υποστηρίζει ότι υπεύθυνα για τις διαταραχές της ανάγνωσης είναι ελλείμματα στις γλωσσικές ικανότητες
- Στην κλινική πράξη, τα παιδιά με προβλήματα στη δημιουργία εννοιών και στην εξέλιξη του λόγου σημειώνουν χαμηλότερες βαθμολογίες στις λεκτικές κλίμακες του WISCIII και σχετίζονται άμεσα με τις Μαθησιακές δυσκολίες.
Από τα παραπάνω φαίνεται ότι ένα παιδί που παρουσιάζει κάποιο έλλειμμα στη δομή, στο περιεχόμενο ή στη χρήση του λόγου.
Βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο πηγαίνοντας στο σχολείο. Μπορεί να δυσκολευτεί ή να αποτύχει στην εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης.
Συνοψίζοντας, θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι Μαθησιακές διαταραχές είναι η μετεξέλιξη των διαταραχών του προφορικού λόγου.
Διαβάστε σχετικά με τις ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές επιπτώσεις στο σχολείο
Όσο περισσότερα μαθαίνετε για τις παρεμβάσεις και τις επιλογές σας τόσο το καλύτερο.
Mιλήστε, κάντε ερωτήσεις !!!!
Εάν το παιδί σας χρειάζεται να εξεταστεί από ειδικό πιθανότατα θα έχετε πολλές ερωτήσεις.
Για εξατομικευμένες συμβουλές μπορείτε να τηλεφωνήσετε στο κέντρο μας στο 2017488269
Αυτή η γραμμή επικοινωνίας είναι διαθέσιμη κάθε εργάσιμη μέρα
Επιστημονική επιμέλεια του άρθρου σχετικά
Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός εργοθεραπευτής,
Διετέλεσε Επιστημονικός Συνεργάτης Μονάδας αναπτυξιακής παιδιατρικής
Β’ Παιδιατρική Πανεπιστημιακή Κλινική του Νοσοκομείου Αγλαΐα Κυριακού.