Δραστηριότητες μαθηματικής σκέψης στην προσχολική ηλικία αποτελεί μέρος της προσχολικής εκπαίδευσης των νηπίων στο σχολείο και στο σπίτι .
Η εκπαίδευση και προετοιμασία των παιδιών στις προ- μαθηματικές έννοιες είναι σημαντικός δείκτης σχολικής ετοιμότητας.
Παροτρύνουμε και προσφέρουμε στο παιδί μας κατάλληλες δραστηριότητες
Ώστε να πειραματίζεται με διακριτές μονάδες, όπως είναι πέτρες, χάντρες κλπ. αλλά και με μη διακριτές όπως είναι οι επιφάνειες, υγρά κ.α.
Τα παροτρύνουμε να επιλέγουν και να χειρίζονται κατάλληλα μέσα και υλικά όπως:
το ξύλινο οικοδομικό υλικό, κύβοι ξυλάκια, τη ζυγαριά, τα γεωμετρικά σχήματα, τα πάζλ κλπ.
Φέρνουμε σε επαφή τα παιδιά να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν .
Την αξία μικρών νομισμάτων και την χρησιμότητα τους στις συναλλαγές με βιωματικό τρόπο όταν ψωνίζουν πράγματα σε παιχνίδια ρόλων.
Δραστηριότητες μαθηματικής σκέψης στην προσχολική ηλικία
Ενθαρρύνονται με κατάλληλες δραστηριότητες να επισημαίνουν απλές σχέσεις στο χώρο και να τις περιγράφουν π.χ. πάνω από, δίπλα, κοντά, απέναντι από, δεξιά κ.α. Να τοποθετούν και να μετακινούν αντικείμενα σε σχέση με σταθερά σημεία αναφοράς.
Ενθαρρύνονται να αντιλαμβάνονται, να επεκτείνουν, να διπλασιάζουν και να αναπαράγουν διάφορους συνδυασμούς με ποικιλία υλικών
(π.χ. τα παιδιά δουλεύουν στη σειρά μια δεδομένη διάταξη με χρώματα και σχήματα).
Στα παιδιά δίνονται ευκαιρίες να αναγνωρίζουν συμμετρίες στο περιβάλλον (π.χ. το φύλλο ενός φυτού) και να δημιουργούν συμμετρίες
(π.χ. με την ζωγραφική).
Ενθαρρύνονται να παρατηρούν και να πειραματίζονται .
Με διάφορα σχήματα και να αναγνωρίζουν τον κύκλο, το τρίγωνο, το τετράγωνο και το παραλληλόγραμμο.
Να χρησιμοποιούν απλά γεωμετρικά σχήματα, να αντιλαμβάνονται απλές βασικές ιδιότητές τους και να τις αξιοποιούν όπου χρειάζεται
π.χ. κύβος, σφαίρα, όπου οι κύβοι τοποθετούνται ο ένας πάνω στον άλλο αλλά το ίδιο δεν ισχύει με τις μπάλες κλπ.
Τα παιδιά υποβοηθούνται μέσα από την συζήτηση να εμπλουτίζουν τη γλώσσα με λέξεις που συνδέονται με τα μαθηματικά
π.χ. προσθέτω, μοιράζω, μεγαλύτερο, μικρότερο από κ.ά.
Προοδευτικά ασκούνται στο να κατανοούν πως οι λέξεις που εκφράζουν μεγέθη είναι σχετικές
π.χ. ο ψηλός πύργος είναι στην πραγματικότητα ψηλότερος από κάποιον άλλο κ.ά.
Τα ονόματα και κάποια σύμβολα των αριθμών, τα αριθμητικά επίθετα είναι ήδη γνωστά σε πολλά παιδιά πριν να έρθουν στο νηπιαγωγείο, στο τηλέφωνο, στις σελίδες των βιβλίων κλπ., εμφανίζονται οι αριθμοί.
Με ποικίλες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην τάξη υποβοηθούνται να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν τους αριθμούς και τι αντιπροσωπεύουν (ποσότητα, αξία κ.ά).
Ενθαρρύνονται να αναζητούν απαντήσεις και να θέτουν τα ίδια ερωτήσεις.
Να περιγράφουν σχέσεις και διαδικασίες (π.χ. με τι σειρά θα βάλουν τα χρωματιστά μπαλόνια σε σκοινί),
Να δίνουν εξηγήσεις για τις επιλογές τους (π.χ. γιατί επέλεξαν το μεγαλύτερο σκοινί για να δέσουν τα μπαλόνια)
Να διατυπώνουν συλλογισμούς , να συζητούν και να επιχειρηματολογούν στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους.
Να παρουσιάζουν τις ιδέες και τα «ευρήματά» τους με πολλούς τρόπους (π.χ. με το λόγο, με κατασκευές, με ζωγραφική κ.ά.)