Διδασκαλία του Γραπτού Λόγου στο νηπιαγωγείο αποτελεί βασικό μέρος στην προσχολική εκπαίδευση Μια επιπλέον παράμετρος που διδάσκεται στο νηπιαγωγείο είναι οι ευκαιρίες των παιδιών να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που συνδέονται με το γιατί και το πώς γράφουμε, να αρχίσουν δηλαδή να συνειδητοποιούν την κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου ώστε:
- Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας, ανάπτυξης ιδεών, μεταφοράς πληροφοριών και ως πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης
- Σε αυτό συμβάλλει η ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη «δημιουργία» δικών τους εργασιών, αρχικά να αντιγράψουν μια κάρτα με ευχές με άπλα κείμενα, βλέποντας ένα υπόδειγμα
- Εξελικτικά, συνειδητοποιούν ότι τα κείμενα απευθύνονται σε συγκεκριμένους κάθε φορά αναγνώστες και μαθαίνουν σταδιακά να τα βελτιώνουν, αναθεωρώντας, κατά περίπτωση τις επιλογές λεξιλογίου ή διατύπωσης
Κατά την διδασκαλία του Γραπτού Λόγου στο νηπιαγωγείο τα παιδιά πρέπει να υποστηριχθούν στην προσπάθειά τους:
- Να κρατούν ένα μολύβι
- Ένα στυλό διαρκείας
- μία κιμωλία με τρόπο αποτελεσματικό και να μπορούν να τα χρησιμοποιούν παίρνοντας την σωστή σωματική στάση
- Να γράφουν το όνομα τους στις εργασίες με κεφαλαία ή και πεζά γράμματα
- Να αντιγράφουν λέξεις που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες και ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους
- Να ενθαρρύνονται να γράφουν όπως μπορούν
Ο αναδυόμενος γραμματισμός
Τα τελευταία χρόνια, άρχισε να γίνεται γνωστη και στη χώρα η θεωρία του αναδυόμενου γραμματισμού.
Ο αναδυόμενος γραμματισμός έρχεται σε αντίθεση με την άποψη της αναγνωστικής ετοιμότητας και εκφράζει μία τελείως διαφορετική άποψη γύρω από το
ζήτημα της γλωσσικής ανάπτυξης και της κατάκτησης της εγγραμματοσύνης από τα παιδιά.
Πλέον δίνεται αξία και έμφαση σε όλες εκείνες τις εμπειρίες και γνώσεις που έχει το παιδί πριν αρχίσει η συστηματική διδασκαλία του γραπτού λόγου στην Α΄ τάξη Δημοτικού.
Δεν εισέρχεται το παιδί κενό γνώσεων στη βασική βαθμίδα εκπαίδευσης.
Αλλά κουβαλά ένα σημαντικό γνωστικό φορτίο σχετικά με το γραπτό λόγο και τις λειτουργίες που αυτός επιτελεί στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Αξιοποιεί κάθε είδους πληροφορίες που παίρνει από το περιβάλλον του αλληλεπιδρώντας μ’ αυτό.
Σημειώνοντας σταδιακά μία σημαντική εξελικτική πορεία στην ικανότητα γραφής και ανάγνωσης.
Αναπτύσσοντας και εφευρίσκοντας τρόπους για να διαβάζει και να γράφει χωρίς συστηματική διδασκαλία
Η συμβουλή του Ειδικού
Τα παιδιά χαίρονται ιδιαίτερα όταν νιώθουν ότι μπορούν να γράψουν, όπως και οι μεγάλοι. Αυτό τα γεμίζει με αυτοπεποίθηση και την αίσθηση ότι μεγαλώνουν.
Διδασκαλία του Γραπτού Λόγου στο νηπιαγωγείο αποτελεί βασικό δείκτη σχολικής ετοιμότητάς