Χρονικές έννοιες και ο ρυθμός στο νηπιαγωγείο αποτελούν δυο σημαντικές προ- μαθηματικές ικανότητες. Η έννοια του χρόνου στην νηπιακή ηλικία συνδέεται με την διαδικασία της κατανόησης.
Για το παιδί η έννοια του χρόνου κατανοείται και δομείται σύμφωνα με τα βιώματά του και τους εσωτερικούς του ρυθμούς που καθορίζουν τις βιολογικές του ανάγκες.
Οι χρονικές έννοιες είναι αφηρημένες και για το λόγο αυτό είναι δύσκολες να κατανοηθούν από το νήπιο.
Αν και από την γέννησή του ζει μέσα στο χρόνο.
Aρχίζει να κατανοεί σταδιακά απλές χρονικές έννοιες όπως μέρα νύχτα, πρωί βράδυ.
Mόνο από την ηλικία των 3 – 4 ετών κατορθώνει να δομεί τα γεγονότα με την χρονολογική τους σειρά.
Μέχρι την ηλικία αυτή, χάρη σε απλά και συνηθισμένα χρονικά σημεία αναφοράς το παιδί έχει σχηματίσει ορισμένες έννοιες του χρόνου όπως σήμερα, αύριο, χθες, πρωί, απόγευμα, βράδυ. Έννοιες πιο δύσκολες, όπως παρελθόν, μέλλον κ.τ.λ. είναι ακόμη δύσκολο να κατανοηθούν.
Μετά τα 4 χρόνια σημειώνεται κάποια πρόοδο στην κατάκτηση του χρόνου .
Oπου μπορεί να καταλάβει και να κατατάξει χρονολογικά τις διάφορες εικόνες μιας σκηνής που έζησε ή του διηγήθηκαν.
Με σημεία αναφοράς συγκεκριμένα αρχίζει να δομεί τις έννοιες του παρελθόντος και του μέλλοντος.
Τα σημεία αντικειμενικής μέτρησης του χρόνου δεν είναι δυνατόν να δομηθούν.
Eάν το παιδί δεν έχει στοιχειώδη αντίληψη των εννοιών του χρόνου με την έννοια παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος.
Χρονικές έννοιες και ο ρυθμός στο νηπιαγωγείο
Κάθε πράξη ή ένα συμβάν για το παιδί .
Aποτελεί μέρος από μια σειρά αναμνήσεων που αφορά τις ημέρες της εβδομάδας, μήνες και συνδέεται με τις ειδικές συνθήκες εξελιχτείτε.
Μερικές από τις συνθήκες αυτές του επιτρέπουν να τοποθετήσουμε χρονικά την πράξη ημέρες της εβδομάδας, μήνες, κλπ.
Σήμερα το πρωί έπαιξα μπάλα στο σχολείο.
Στην καλύτερη αντίληψη και δόμηση του χρόνου βοηθά και η ανακάλυψη του ρυθμού από το παιδί. Ο ρυθμός περιλαμβάνει τις έννοιες της ακολουθίας, της διαδοχής, της εναλλαγής, της αρμονίας, της μεταβατικότητας και της επανάληψης.
Το νηπιαγωγείο βοηθάει το παιδί να αναγνωρίσει, να αναπαράγει και να ανακαλύψει τους δικούς του ρυθμούς. Χάρη στην σωματική έκφραση, το νήπιο ανακαλύπτει τον ατομικό του ρυθμό. Στην αρχή δυσκολεύεται να προσαρμόσει τον προσωπικό του ρυθμό σε ένα προτεινόμενο ρυθμό. Η νηπιαγωγός βασίζεται στο γεγονός ότι στα μικρά παιδιά αρέσει να κινούνται ρυθμικά, έτσι ώστε να μπορέσει να τα βοηθήσει να προσαρμοστούν σε ένα κοινό ρυθμό και να αντιληφθούν ότι αυτό που αισθάνεται το καθένα, το αισθάνεται και κάθε άλλο μέλος της ομάδας.
Η συμβουλή του Ειδικού
Η κατανόηση των χρονικών εννοιών και του ρυθμού στα νήπια αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα.
Παιδιά που δυσκολεύονται στην κατανόηση των χρονικών εννοιών μπορεί να παρουσιάσουν στο σχολειό μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία.
H Χρονικές έννοιες και ρυθμός στο νηπιαγωγείο αποτελούν δείκτη σχολικής ετοιμότητας για το παιδί .
Είναι σημαντικό να διδάσκονται από την προσχολική ηλικία .