Ανησυχητικά σημάδια παιδικής Δυσπραξία λόγου
Ανησυχητικά σημάδια παιδικής απραξίας λόγου υπάρχει μεγάλη ανομοιογένεια μεταξύ των παιδιών που παρουσιάζουν την παιδική Δυσπραξία λόγου
Ως προς το βαθμό εκδήλωσης της διαταραχής, από ήπια ως πολύ σοβαρή, αλλά και ως προς τα συμπτώματα που παρουσιάζουν (ASHA, 2007).
Λεκτική Δυσπραξία κατατάσσεται σε τρεις βαθμίδες
Ήπια Λεκτική Δυσπραξία
Συνυπάρχει με αρθρωτικές και φωνολογικές δυσκολίες συνδυάζεται με ελαφρές διαταραχές άρθρωσής και μη σταθερά λάθη. Ο πιο αργός ρυθμός μπορεί να διορθώσει τα λάθη αλλά είναι μη φυσικός.
Μέτρια Λεκτική Δυσπραξία
Παρουσιάζουν καθυστέρηση λόγου και ομιλίας,
Που χαρακτηρίζεται από παρά πολλά φωνολογικά και αρθρωτικά λάθη.
Δηλαδή λένε λέξεις αλλά χωρίς να μπορεί ο άλλος να τις κατανόηση .
Μπορούν να μιμηθούν λεκτικά ακόμα και μια απλή πρόταση αλλά με πολύ κοπιαστικό τρόπο.
Να την επαναλάβει <<Σήμερα έφαγα ένα μήλο >> κοπιάζουν για τον σωστό συντονισμό των αρθρωτών με σκοπό τη σωστή εκφορά των ήχων των συλλάβων . Τα λάθη μετά από προσπάθεια προσεγγίζουν το φυσιολογικό.
Σοβαρή Λεκτική Δυσπραξία
Παρουσιάζουν σοβαρή καθυστέρηση λόγου και ομιλίας, μπορεί να λέει μόνο μερικές λέξεις με ή χωρίς νόημα. Επικοινωνούν με τους γονείς και το περιβάλλον μέσα από κινήσεις και χειρονομίες .Δεν μπορούν να μιμηθούν λεκτικά ακόμα και μια απλή λέξη και να την επαναλάβει <<πατατα >> λέει <<ακια>>
Θα πρέπει να αναφερθεί πως όλα τα παιδιά με παιδική λογού δεν εκδηλώνουν πάντα όλα τα παρακάτω χαρακτηριστικά (Velleman, 2003).
Ανησυχητικά σημάδια παιδικής απραξίας λόγου συνήθη χαρακτηριστικά ενός παιδιού με Δυσπραξία λόγου περιλαμβάνουν
- Ιδιαίτερα περιορισμένο «βάβισμα» στη βρεφική ηλικία.
- Καθυστέρηση στην έναρξη του λόγου και της ομιλίας των πρώτων λέξεων, οι οποίες μπορεί να παρατηρηθούν στην ηλικία των 2,5 ή 3 ετών
- Περιορισμένο φωνολογικό ρεπερτόριο λιγότερους φθόγγους από το αναμενόμενο για την ηλικία του .επαναλαμβάνουν λιγότερες συλλαβές φθόγγους
- Ασταθή αρθρωτικά φωνολογικά λάθη, τα οποία αυξάνονται καθώς αυξάνεται η πολυπλοκότητα του στόχου. Μπορεί μια λέξει να την επαναλαμβάνουν με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά μπανάνα Νάνα βαν μπαβανα
- Δυσκολία μίμησης ήχων ή φθόγγων.
- Πες πατάτα ; και λένε τατα η κάτι ανάλογο αλλά όχι σωστό
- Υπερ-απλουστευμένη ομιλία με συχνές παραλείψεις συλλαβών και πολλαπλές αρμονίες
- Γιάννη πα τούτα ο Γιάννης θα πάει στο πάρκο
- Ικανότητα έκφρασης μεμονωμένων φωνημάτων ή σε συγκεκριμένους συνδυασμούς
- Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να είναι ικανό να προφέρει το φώνημα /p/ στην αρχή μιας λέξης, εφόσον μετά το /p/ ακολουθεί το /a/, παρόλα αυτά να μην μπορεί να το προφέρει εάν ακολουθεί το /e/
- Δυσκολία στην τοποθέτηση των αρθρωτών στη σωστή σειρά, με αποτέλεσμα την ορατή αναζήτηση της σωστής αρθρωτικής θέσης
- Για την παραγωγή έκφραση των λέξεων (συμπεριφορά «ψαξίματος», ανίχνευσης του σωστού τόπου άρθρωσης-groping)
- Η διαταραχή στην επιτέλεση εκούσιων αλληλοδιαδοχικών κινήσεων της ομιλίας (σκόπιμων αλληλουχιών) ως προς την ταχύτητα και την ακρίβεια. Ιδιοσυγκρασιακή συνάρθρωση
Η συμβουλή του Ειδικού:
Η Δυσπραξία λόγου είναι μια παιδική διαταραχή που για να γίνει σωστά η διάγνωση είναι απαραίτητηo να γίνει αρχικά μια εξέταση.
Που ονομάζεται αναπτυξιακό check up.
Αν διαπιστωθούν οι δυσκολίες μπορεί να ακολουθήσουν και πιο εξειδικευμένα τεστ λόγου και ομιλίας.
Συνήθως κάνουμε μια αρχική εκτίμηση και αξιολόγηση καταγράφοντας το εύρος των δυσκολιών.
Προτείνουμε την αναπτυξιακή παρακολούθηση και την έναρξη λογοθεραπεία εργοθρεαπείας.
Στην συνέχεια και στην πρώτη επανεξέταση 6 μηνών της θεραπείας μπορούμε να έχουμε περισσότερα στοιχεία το όποια θα μας οδηγήσουν στην τελική διάγνωση.