ΑΡΘΡΑ

Επιστημονικά άρθρα για παιδιά και εφήβους

Τι είναι οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές σύμφωνα με το ταξινομητικό σύστημα ICD-10

By: | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments: 0 |

Οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές, είναι οι διαταραχές που συναντούμε σε παιδιά με συχνότητα 3-5% που μολονότι και έχουν φυσιολογική νοημοσύνη παρουσιάζουν κάποιου βαθμού αναπτυξιακή καθυστέρηση σ’ ένα ή περισσότερους τομείς της ανάπτυξής τους, π.χ. (λόγου και ομιλίας, κίνησης λεπτής και αδρής, οπτικής και ακουστικής αντίληψης).

Που μπορεί να οφείλονται οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές;

  • Σε αισθητηριακά ελλείμματα ή διαταραχές ακοής, όρασης κ.ά.
  • Σε αισθητηριακά και ρυθμιστικά ελλείμματα
  • Νευρολογικά, γεννητικά νοσήματα, μεταβολικά, προβλήματα κ.α.
  • Περιβαλλοντικούς και συναισθηματικούς παράγοντες
  • Ή συνήθως εκδηλώνεται τα πρώτα συμπτώματα κατά τη διάρκεια της πρώτης βρεφικής, νηπιακής ή παιδικής ηλικίας

Η καθυστέρηση της ανάπτυξης μπορεί να συνδέεται στενά με τη βιολογική ωρίμανση του κεντρικού νευρολογικού συστήματος και όχι τόσο από περιβαλλοντικούς παράγοντες που πολύ συχνά αναφέρουν οι γονείς στο ιστορικό του παιδιού.

Σύμφωνα με το ταξινομητικό σύστημα ICD-10 εντάσσονται στις διαταραχές ψυχολογικής ανάπτυξης και συγκεκριμένα με τον κωδικό  (F80-F89) γιατί επηρεάζουν την ψυχολογική και συναισθηματική αναπτυξιακή εξέλιξη των παιδιών. Ο όρος ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές είναι περιγραφικός, δηλαδή περιγράφει ένα σύνολο συμπτωμάτων από συμπεριφορών που παρατηρούν στο παιδί  και χωρίς να προσδιορίσει την αρχική αιτιολογία της διαταραχής.

Όταν λέμε ότι ένα παιδί παρουσιάζει αναπτυξιακή  διαταραχή σημαίνει ότι έχει  μειωμένη απόδοση (το έλλειμμα),  χαμηλές ικανότητες σε έναν ή περισσότερους τομείς της ανάπτυξης σε ποσοστό μεγαλύτερο από τα κατώτερα φυσιολογικά όρια των αντίστοιχων παιδιών της ιδίας ηλικίας.

Όταν διαγνώσουμε ένα παιδί με ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές δεν εννοούμε μια απλή αναμενόμενη καθυστέρηση της ανάπτυξης  του παιδιού που μπορεί να καλυφθεί με το πέρασμα του χρόνου από μόνη της. Αντίθετα πολύ συχνά διαπιστώνουμε ότι μαζί με αυτές τις δυσκολίες εντοπίζουμε ότι υπάρχουν και άλλες διαταραχές όπως  ΔΕΠ-Υ ή συμπτώματα. Οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές περιλαμβάνουν  ένα μεγάλο  φάσμα διαταραχών με μεγάλη ποικιλία συμπτωμάτων όπου συνήθως δεν υπάρχει μία μοναδική αιτιολογία που να προσδιορίζει το πρόβλημα.

Η συμβουλή του Ειδικού

Δεν είναι μία μόνιμη διαταραχή αλλά μεταλλάσσεται με το χρόνο. Στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού μπορεί να εμφανίζεται σαν καθυστέρηση λόγου, διαταραχές στην συμπεριφορά  ενώ μετέπειτα στο σχολείο σαν  μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠ-Υ και στην εφηβεία σαν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Πολλοί παράγοντες μπορούν να καθορίσουν την πρόγνωση, όπως η ηλικία, η έναρξη της θεραπείας λογοθεραπείας, εργοθεραπείας ειδικής αγωγής, η επιλογή σωστού αναπτυξιακού κέντρου με έμπειρους και καταρτισμένους θεραπευτές. Επίσης η ένταση και σοβαρότητα των συμπτωμάτων αλλά η στάση της οικογένειας στην αποδοχή της διαταραχής και στην συναισθηματική υποστήριξη του παιδιού. (Schery 1985, Silva et al 1987).

Leave a Reply