ΑΡΘΡΑ

Επιστημονικά άρθρα για παιδιά και εφήβους

Πως η χρήση οθονών- tablets και οι κονσόλες παιχνιδιών επηρεάζουν τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας

By: | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , | Comments: 0 |

Οι σύγχρονες τεχνολογίες, όπως είναι τα tablets, υπολογιστές, τηλεόραση κονσόλες παιχνιδιών και έξυπνα τηλέφωνα, τα τελευταία χρόνια, αποτελούν συχνό πρόβλημα για πολλούς γονείς σχετικά με το πώς και πόσο θα πρέπει να τις χρησιμοποιούν τα παιδιά μας.

Η χρήση των οθόνων tablet από παιδιά προσχολικής ηλικίας

Έχει παρατηρηθεί ότι πολλά παιδιά προσχολικής ηλικίας, επιστέφοντας από το σχολείο, μη έχοντας άλλη διέξοδο και επιλογές, απασχολούνται με tablet.

Ο συνηθέστερος λόγος που εμείς οι γονείς επιτρέπουμε  στο παιδί μας να παίξει με το κινητό ή το tablet, είναι για να του κάνουμε το χατίρι αλλά και να μας  αφήσουν  λίγο «ήσυχους», ώστε  να κάνουμε  τις δουλειές μας ή ακόμα και να ξεκουραστούμε. Οι επιλογές που έχει ένα παιδί μέσα σε ένα διαμέρισμα δεν είναι και πολλές έτσι ο ευκολότερος τρόπος είναι να διοχετεύσουν την ενέργεια τους, πότε στην τηλεόραση και πότε στα tablets ή τις κονσόλες παιχνιδιών.

Από την χρήση στον εθισμό των οθονών-tablet σε παιδιά σχολικής ηλικίας και δημοτικού

Συχνά τα παιδιά του δημοτικού, σχολικής ηλικίας, άλλοτε αρνούνται να ξεκινήσουν τις σχολικές εργασίες γιατί ζητούν να παίξουν ακόμα ένα παιχνίδι στο tablet ή να δουν μια αγαπημένη σειρά στην τηλεόραση. Ενώ μία άλλη κατηγορία παιδιών σχολικής ηλικίας, ολοκληρώνοντας τις σχολικές τους υποχρεώσεις, επιλέγουν τον ελεύθερο τους χρόνο, στο τέλος της ημέρας, να τον διαθέτουν στην αγαπημένη τους ενασχόληση με τα tablet και τις κονσόλες παιχνιδιών. Είναι πολύ συχνό η προσπάθεια των γονέων να περιορίσουν την χρήση, να οδηγεί σε καθημερινές  συγκρούσεις.

Επιστημονικές μελέτες επισημαίνουν τους κίνδυνους  που μπορεί να έχει η αλόγιστη χρήση των οθονών tablets 

Συγκριμένα μια νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη εγείρει σοβαρές αμφιβολίες κατά πόσο, πέρα από βολικό για τους γονείς, είναι πράγματι καλό για τα παιδιά, καθώς μπορεί να «φρενάρει» την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του εγκεφάλου τους. Οι γονείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι για τις αρνητικές συνέπειες της πολύωρης ενασχόλησης των νηπίων, παιδιών και έφηβων με τις νέες τεχνολογίες και τα πολυμέσα.

Κανόνες για γονείς για την σωστή χρήση των tablet σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας

Τα όρια για την χρήση των πολυμέσων θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα και να τεθούν από πολύ νωρίς. Τα όρια αφορούν τόσο το χρόνο που θα πρέπει να τηρείται όσο και το μέρος που θα φυλάσσονται αυτές οι συσκευές.

  • Να απαγορεύεται αυστηρά και να είναι ξεκάθαρο σε κάθε παιδί, ότι οι οθόνες τηλεόρασης, όπως και οι υπολογιστές ή tablets να μην βρίσκονται ποτέ μέσα στο χώρο του υπνοδωματίου του παιδιού μας
  • Αν δεν έχουν μπει όρια από την αρχή, ένας μαθητής είναι αρκετά δύσκολο να συνεργαστεί και να αποδεκτεί τους κανόνες. Εάν αυτό δεν έχει γίνει αποδεκτό και ξεκάθαρο, από πολύ μικρή ηλικία, θα αντιδράσει έντονα για τις νέες συνθήκες και δε θα δεχτεί περιορισμούς για κάτι που μέχρι παλαιοτέρα το θεωρούσε κατακτημένο δικαίωμα

Εμείς οι γονείς θα πρέπει να συμφωνούμε μεταξύ μας για τους κανόνες χρήσης των πολυμέσων και να τους εφαρμόζουμε από κοινού στο παιδί μας.

Οι γονείς δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούμε το tablet ούτε σαν μέσο επιβράβευσης ούτε σαν μέσο τιμωρίας. «Μάζεψες το δωμάτιο σου και για αυτό θα έχεις το tablet παραπάνω μία ώρα ή αφού δεν έγραψες καλά στο τεστ στο σχολείο, δεν θα έχεις το tablet ή κονσόλες για δυο μέρες».

Τα παιδιά μέχρι 6 ετών, δεν θα πρέπει να έχουν το δικό του προσωπικό tablet, τηλεόραση ή κονσόλα παιχνιδιών.  Μόλις αποκτήσουν την προσωπική τους συσκευή, θα είναι πολύ πιο δύσκολο να εφαρμόσουμε τα χρονικά όρια και τους  περιορισμούς, με συνέπεια  η χρήση των πολυμέσων  να είναι δύσκολη και ανεξέλεγκτη.

Εμείς οι γονείς πρέπει να περιορίσουμε οι ίδιοι τη χρήση των οθονών, αφού το παιδί μιμείται τον δικό μας τρόπο ζωής.

Πόση ώρα μπορεί ένα παιδί προσχολικής και σχολικής ηλικίας να ασχολείται την ημέρα με tablets και κονσόλες παιχνιδιών;

  • Στα παιδιά κάτω των 3 ετών και πάντα με την ενεργή συμμετοχή του γονέα, «να παίξουμε με μια εφαρμογή», όχι πάνω από 3 δεκάλεπτα την εβδομάδα.
  • Ένα παιδί από 3 έως 6 ετών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει την μιάμιση ώρα ανά εβδομάδα
  • Ενώ ένα παιδί από 6 έως 12 ετών τις 2 ώρες την εβδομάδα
  • Ένας έφηβος, από 12 ετών και πάνω, δεν θα πρέπει να ενασχολείται με το tablet πάνω από μία την ώρα την ημέρα και 2 ώρες πριν τον ύπνο

Συμβουλή του Ειδικού

Ζούμε σε μία εποχή όπου οι οθόνες είναι μέρος της καθημερινότητας μας και είναι αδύνατον αλλά και παράλογο να αποφύγουμε την χρήση τους. Προκειμένου να περιορίσουμε τις συγκρούσεις με τα παιδιά πρέπει από πολύ νωρίς να βάλουμε όρια στην χρήση τους ενώ παράλληλα να τους δώσουμε επιλογές για δραστηριότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης και φυσικής επαφής μαζί τους.

Leave a Reply